Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Udang Masak Rempah - For Kak Yati

Sunday, July 18

Kita kembali dalam rancangan mari memasak bersama mak...Maafla tuan2 dan puan2 semua mak tak sempat nak tunjukkan step by step cara memasak memandangkan mak asik lupa diri ketika memasak ataupun asik masak benda yang sama yang dah ada dalam resepi hahahaha..

ahaksss..ade ke orang kisah mak nak masak apa..pedulilah janji mak soka masak simple2 n share ngan kawan2 semua..IDAHHH!!kalo hang baca ni hang bole la buat masak ni plak ye..masakan merajuk aku sebelum ni tu hehehe...

Ni adalah Udang masak rempah..sebenarnya tatau nak kasik nama apa sebab hentam saja suka hati..tapi memandangkan Kak Yati,masa dia buat sesi terjah sebelum ni,makan udang ni,maka dia bersekongkol bersama adiknya mintak mak masakkan untuk dorang..dah laaaaamaaaaa sangat diorang mintak..n baru skang la nak buat...hehe..sori la kak yati...esok tunggu udang ni yee!!!



ni je barang yang nak dipakai..santan sket,udang (opkos la),bawang besar 2 bijik(kisar kering),halia satu inci(kisar ng bawang tadi),2 sudu besar serbuk kari ikan baba's,cili kisar sukati korang nk pedas mana,daun kari(tiada dalam gmbr sebab tgh masak baru gi petik hehe)

tumis bawang putih seulas,pastu masukkan bawang besar+halia kisar tadi..tumis sampai naik bau

masuk serbuk rempah,cili kisar..masuk air sket utk bagi masak cili

dah masak cili n rempah tu..masuk udang..tgk udang tu besar2 so mak boh dalam 20 ekor kot..

masuk santan,daun kari,garam dan gula secukup rasa..kacau sampai masak..


taraaa,,dah siap dah..senang..15minit dah bole siap..


So pada sesapa yang nak try,jangan malu2 ye..try aje..hehhe..poyo je kan..padahal masak ape je..hehe..takpe2 yang penting untuk orang yang baru mula2 nak blajo masak ok gak ni..selamat mencoba ya semua..sehingga ketemuk lagi bila mak rajin lagi ye huahahaha

13 sweet thoughts:

JJay said...

sedapnyaaaaaaaaa geniiiiiii

Anonymous said...

ye la .. ye la .. akak amik la resepi ni .. pastu tak suh buat lagi ..:-)

ain said...

ain nak try...tanpa segan silu nak ambik resepi ni...tima kasih..:)

genny da bomb said...

jjay-ala jj..rasa lebih kurang malbari aritu ja..

anon - ahaha kak yati..pasni bole la tiap2 hari pun bole makan hehe

ain - ha try ain jangan tak try..hg dok aussie lagi ka?bahan senang jumpa bole la buat

atty's said...

nampak menyelerakan nie .
perut kenyang jadik lapar balik

Lovely Bella said...

pergghh.. bella yg x mkn udang nih pun terliur dah nih.. akak buat plak ayam or daging berempah plak.. bawak gi opis.. hehehe

JJay said...

weh..aku buat mlm td...rezal yg perabihh...aku dpt 3-4 ekor je..tp sedappp..leh buat lagi..

genny da bomb said...

jjay- oo ya ka..baguih2..anak penang kannn..suka la kot masak rempah2 ni hahha..bli udang besar2 best!

genny da bomb said...

atty-kak ti..leh la try resepi simple2 ni..kak ti dh superb dah hehe

bella - ape la bella ni..rugi aa tak makan udang hehehe..asik ayam daging ayam daging..lama2 tergolek...hahha

Lenny said...

oh tidakk... di kala puasa ada entry sebegini.. mmg telah kecuuurrr...!

genny da bomb said...

len,kalo nk buat menu berbuka pun bleh..kejap sangat nak masaknye

my little family said...

arini try msk udang mcm resipi Genny...sedap..cuma akak tambah air asam jawa sket..kekekeke

TQ kasi resepi..nanti boh la lg resepi yg simple2 mcm tu.. i like.. :-)

genny da bomb said...

kak ayu..kalo nk try lagi leh boh kicap jugak..sos tiram ke..macam2 leh ubah kan..mana2 masak pun lebih kurang je cuma terlebih boh itu ini je kan..hihi

insyaAllah kalo rajin lagi buleh la nk wat beserta gambo camni hehehe..

Related Posts with Thumbnails

***Me nye stories..life is a journey*** Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino