Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Alternatif pada pengukus...my way..

Friday, August 20

Takde pengukus kat umah???malas nak beli pengkus sebab mahal??jangan bimbang...dalam keadaan macam ni kita cuma perlu jadi sedikit kretip saja heheh..wah sangat poyo di situ..

oklah entri ni adalah untuk Cik Puan Ana yang sama cam mak takde pengukus tapi nak masak benda2 yang boleh dikukus..hehehe..so ni la ana cara aku wat kek kukus ke..wat karamel ke..apa2 benda saja la untuk dikukus...bangun sahur pagi nih aku sungguh gagah perkasa pung pang pung pang amik kuali n buat benda2 ni kekeke..


syarat..kuali kena besar la..yg bole tampung air banyak sbb nk buat kek kadang amik masa sejam lebih kan..jangan la kuali comel2..ni la pelapik periuk yang aku cakap kat hang tu ana..ada macam2 pesen..aku amik yang ni sbb dia tinggi sket..so air bole ada banyak kat bawah kuali

ha ni kalo aku masak kek...loyang tu nanti aku kaver ng aluminium foil..


ni plak kalo nk kukus pau ke..stim sayo ke..nk wat pulut ke..tapi ni aku tunjuk cara dlm kuali la..sbb yang ni muat dalam periuk nasik aku..so aku gunakan periuk nasik la kalo nk kukus benda2 ni hehhe..kek je guna dapo ni sebab nak kukus lama..n opkos la kena tutup ye ng penutup dia..ni takde la nk tunjuk tutup cemana kan hehe..

ok ana..hope hang mendapat gambaran cemana nk kukus kalo takde pengukus ek..aku pun dah lama tak mengukus2 ni..korek balik sebab nk tunjuk kat hang..hehe

So pada sesapa yang teringin nk kukus2 tapi takde perkakas..buleh la jugak cuba cara camni kannnnnn...nak jimat kan hehe..


4 sweet thoughts:

kirana said...

hahhah kecian kat hang geni..gigih tu demo kat aku :P
terima kasih la byk2.. nyusahkan hang pagi2

aku rasa aku punya cukop kot air nk kukus kek tu..sbb kuali ikea tu besar

genny da bomb said...

ha kalo besaq ok la tu..nnti bule amik resepi try buat hehe

Fiena said...

kekeeke lawak plak aku tgk, kretip tuuu hihi
aku punya pengukus kecik ja.. yg setgkt punya - 1 air 1 tgkt kukus
beli zaman bujang2 dulu.. time dok serdang, mak aku mai dok ngan aku.. dia suh beli gak, leceh katanya xda pengukus..
so smpai skang yg tu gak la aku pakai.. malas nk beli len
hahaha

genny da bomb said...

fienah,aku mls nk bli pengukus..bila nk buat puding dulu,aku mengkretipkan diri la hehe..tu yg smp skang tadak pngukus pun hehe..buat ja camtu sama ja hehe

Related Posts with Thumbnails

***Me nye stories..life is a journey*** Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino