Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

kenangan lalu mengusik jiwa..

Friday, May 22

baca blog aida,rasa cam tingat2 plak zaman2 kecik2 dulu..hehe..bestnye zaman dulu2..takyah pikir nk cari duit ke apa tatau susah senang idup ni kan..budak2 skang ni dah payah nak rasa apa yang kita dulu2 rasa..kita dulu main menan kampung2 ja..budak2 skang ni main menan fisher price,sesame street,lego bagai..tingat zaman2 umo 5tahun(sbb rasa time ni yang dh start ingat) sampai 12 tahun..time ni la dok kg kan..lepas tu dh kena dok asrama..nk citer zaman kanak2 je ni..mak rasa mak tak nakal sgt zaman kecik2 dulu..tp yang mak ingat :-

-mandi ujan masa umo 5tahun..seronok bukan main mandi sbb mak,abang takde..kalo ada dh kena marah dah..skali abang no 3 balik(dendam nye aku ng abg aku yang ni..sbb smp skang aku ingat dia buat ni kat aku hahah)..tgk aku tgh syok mandi..dia masuk dlm umah..bwk kuar besen besar..besen aluminium warna silver (kalo org dulu2 zaman takde mesin basuh besen ni guna basuh kain la)..letak kat tmpt ujan turun mencurah2 dari bumbung umah..dia pggl saya suh dok dlm besen yang dh penuh air tu..takut punya pasal..saya dok la dlm tu..lama siot..smp sejuk beku dlm tu smp la mak balik..amik saya bwk masuk dlm umah...


-balik sekolah,amik nasik boh dlm tupperware/pinggan bawak pi tepi sungai..sungai belakang umah je (apsal mak aku tak risau dulu aku kecik2 pi mandi sungai ek..tak takut aku lemas ke)..makan2tepi sungai mmg layan abess..lepas makan terus terjun sungai mandi manda..hehe..

-kalo tak pun..boh nasik dalam tupperware..panjat pokok jambu air kat depan umah..atas pokok jambu tu dh macam ada tmpt nk duduk2 cam pondok la..naik atas tu makan nasik atas pokok..hihi..ganas dakk

-aku dulu penakut dok sorang2..kalo mak gi surau ke apa..kakak ng abg atas aku sll usik tinggal aku dok kat umah sorang2..dorang gi umah maklang kt depan sket..dulu semak2 nk gi umah dorang..aku sll sembunyi2 nak ikut jugak..pastu kak ng abg nmpk dorang akan gelakkan aku..cakap aku penakut..ego punya pasal patah balik dok kat umah gak walopun dh terbayang antu jembalang suma kakakaka

-dulu kak bie penah kena taun,masuk spital..so semua adik beradik akan kena inject nk cegah kena kan..masa ni aku kat madrasah ngaji quran..pastu kak baya dtg naik beskal..gitau serba sikit kat ustazah(aku tatau lagi ni)..pastu amik aku bawak balik..dia gitau kata mak nk bawak jalan2..aku punya suka la..skali dh nk smp umah saya dh bau2 cam ubat kat spital tu kan..dh gabra dah..skali nmpk la keta spital tu kan...punya la aku lari takut nk kena inject tapi malangnya aku diangkat oleh pakteh n paklang..dh mcm org kena histeria punya la kuat aku nih haha..padahal baru darjah 3..dr cakap kalo tanak inject gi klinik jarum dia lagi besar nnti..dlm saya meronta2 dr inject gak la smbil pakteh n paklang pegang aku..sudahnya,seminggu gak la aku jadi bahan kutukan adik beradik n sepupu sepapat suma..

-gi skolah stat darjah 3 smp darjah 6 gi skolah naik beskal..nk gi skolah kena lalu kebun getah,short cut nk gi jalanraya..aku ni kan penakut..kalo lalu kebun getah tu aku tuntun (korang tau ka tuntun tu apa kakaka) beskal laju2 nk lepas kebun getah tu..gile penakut kakakaka..

-dkt nk upsr aku jatuh beskal yang smp pengsan punya..terlanggar pokok n kepala aku kat situ..sbb beskal aku brek tak makan..n tu gak le pengakhiran idup beskal aku..sbb tayar dh jadi 8 dah haha..aku sedar2 aku dh dlm umah org kat situ..dorang tu plak kenal saya terus la gitau mak kan..depa dh siap2 boh ubat kat aku..nasib baik la sedar balik kan..pastu takut la kan nk upsr,bleh berpikir ke dak lagi ni..function tak lagi otak ni..malam2 tido dok hapal kali2 (sifir la)..owhh ok lagi otak aku kekeke..seb baik dpt gak 4A hihi..

-suka main pondok2..kalo kat kg aku panggil dangau..siap bina dangau dlm semak (bleh masuk survivor kitorang ni)..selalu kena ligan ng mak sbb semak daun2 penuh halaman..konon duit la sayo la apa la..ng tempurung2 lagi

-mandi sungai adalah paling best..sungai dulu clear water..smp leh nmpk pasir..suka terjun2 dari tebing n dari atas pokok(ada satu pokok melintang sungai)aku panjat la pokok tu n meniti smp ke tgh sungai pastu terjun...sepupu2 kat bawah tukang sambut la tiap kali sape2 terjun..

-ada skali air sungai cetek..aku plak gatai nk terjun tebing kan..skali terjun cetek sakit kaki cam nk terseliuh..terus balik umah..kakakaka

-kalo aku gaduh ng abg atas aku mmg sll kena rotan la..kami dua ni mmg mcm anjing ng kucing sket..ada skali tu abg no 3(yg garang tadi) ikat abg atas aku ni kat tiang...sbb suka sgt bergado..aku kat luar umah tgk kot tingkap pastu jelir2 kat dia..akkakakaka..

-kalo buat perangai malam mak angkat letak kat luar umah pastu tutup pintu..saya meraung2 la nk masuk,penakut kannn smp la tertido kat luar umah..pastu dh camtu mak bukak pintu n angkat tido dlm umah la..

-dulu kan mak penah bukak kedai runcit..aku nk ikut gi kedai mak tak bagi.kadang2 aku ni suka nk amik gula2 suma tu kan..mak tak bagi ikut aku memberontak guling2 atas jalan..smp tertido tgh jalan..tokwan nmpk dari jauh cakap "ayam ke apa tergolek tgh jalan tu"..gi gi tgk saya..dia pun angkat la masuk umah dia..hihi

alamak..kang citer suma panjang plak entry ni korang boring lak kan..heheh..ikutkan mmg byk sgt kenangan zaman kecik2 dulu..korang rasa aku budak baik ke kureng???kakakkaa...skang ni ayu je aku kannnnnn...sile muntahhhh..hahah


mengimbau kenangan lalu...hihihi sesuwai gmbo ni..

9 sweet thoughts:

kirana said...

dulu2 5 thn mak tak yah risau kite nk kuar pi mana pon...
beza sungguh ngn skrg

dulu2 main mcm hang tulis tu lah..
kira kretip la kan..dah tak da mainan2 mahal

dulu 5 thn tu buku pon tak pegang lagik..kira masuk tadika lah baru belajar.

CikBee said...

wuiii geni mmg ganas, sejak dah jd bini org dh jd ayu..hehe..baguss bagus. lebih ayu dr aku kot?
tapi aku dr dulu sampai la baik jaaa..warghahaha kan kan?

AbahNuqman said...

adoi laa tak tahan orang duk gelak dari tadi, naik kejung muka neh...tambah 2 perenggan lagi dah boleh jadk novel dah ni ahahahah..

huh ganas awak dulu2 neh ek..part tayar beskal jadik 8, part mandi sungai tu slalu dah dengar..tapi bila baca ni rasa syok je gelak mengekek jek..

kalo nuqman buas gak tau le dapat dari sape hehehehe

cikda said...

genny..
part yg kena letak kat kuar rumah tu..aku pun kena jugak..kuat nangis dlu..bapak aku yg angkat letak kat luar rumah..takut siut..gelap..kat blkg umah plak ade pokok buluh...apalgi, lg kuat aku meraung..terus bapak aku kasi masuk rumah semula..

wei yg paling kelakar part tetdo atas jln tu..kah kah..
tokwan nmpk dari jauh cakap "ayam ke apa tergolek tgh jalan tu"..

Fiena said...

hahahahahahahahahahaha
buas nya hang ni geniiiii
hahahahahahaha
(aku sambil gelakkan diri sendiri gak ni)
aku dulu2 kecik2 xda kwn pompuan sebaya dkt2 umah aku.. so dok kwn ngan abg atas aku la.. ngan kwn2 dia laki suma.. dok main tembak2.. guna senapang buat dr papan.. peluru terung belanda.. hahahaha
sib baik la ni jd pompuan sejati.. sib baik x jd tomboy
hahahahaha

my little family said...

wowow..pakat2 bt story mengimbau kenangan nih.. apa kata kita bt tagging "kenagan mengusik jiwa" hehehe..mm..nk kena pikir gak ni cerita apa nk story nih..byk sgt..hahaha

genny da bomb said...

kirana -tu la ana..aku umo 6 thn la baru kenal abc..budak2 la ni..cam anak aku 4thn dh kenal belaka..jenuh la ckgu2 darjah satu nnti no..

cikbee - wei aku takdak la ganaz sgt aa hahaha..sora ja garang hehe

abah - takleh nk cakap apa la nuqman tu cam lipas kudung cam sapa hahah

genny da bomb said...

cikda - takpa gak ayah hang bukak bagi masuk bila meraung kuat..mak aku..buat tak kisah jaaaa...hang meraung la smp takdak sora pun..hahah..kijam mak aku dulu hihi

fiena - weii main senapang kayu sumbat2 peluru ujung tu aku ada gak..hahah..tu aku kata byk lagi nk citer tp takut org boring la hihi

my little family - hehe kak..bila pikir2 balik..ya rabbi notti gak masa kecik..pastu dok bebel2 bila anak ni notti camtu..cuma takdak la depa nk mandi sungai..hehe

sujaihah said...

br tau la perangai akak ni cam ner...hehhehe

Related Posts with Thumbnails

***Me nye stories..life is a journey*** Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino