Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Nisfu Syaaban

Monday, July 26

“Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hamba-Nya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci).” [Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain].

Kelebihan Syaaban dapat dilihat apabila Rasulullah SAW pernah memberitahu sahabat mengenai Syaaban. Bulan itu dinamakan demikian kerana pada bulan itu Allah banyak memberi rahmat kepada hamba-hambaNya.

Bermacam2 pendapat yang diutarakan mengenai Malam Nisfu Syaaban ini...ada yang mengingatkan agar jangan terlalu taksub dengan Nisfu Syaaban ini,kerana ada yang berpendapat mengapa hanya perlu melangkah kaki ke surau atau masjid dan beramal dengan membaca yasin hanya pada hari tersebut..Ada yang menyarankan agar membaca yasin sebanyak 3 kali diantara waktu Maghrib dan Isyak dan diantaranya ada doa yang tertentu yang boleh dibaca..Perlu diingat bahawa setiap bulan hijrah mempunyai keistimewaan tersendiri,maka kita sebagai Muslim perlulah sentiasa berusaha untuk meraih keistimewaan yang ada pada setiap bulan tersebut.

Malam ni adalah malam nisfu syaaban,walaupun apa jua pendapat yang diutarakan,anggaplah kita hanya menambah amal ibadat..dan diteruskan juga pada hari2 yang lainnya..Wallahualam..

Sekadar berkongsi pandangan..melalui pembacaan yang tidaklah sedalam mana..

1 sweet thoughts:

n.a.j.w.a said...

thanks for sharing..sharing is sexy..muahahaha..kebetulan aku posa ganti arini..esok sehari lg..

Related Posts with Thumbnails

***Me nye stories..life is a journey*** Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino